Professor i kultur og formidling, Hans Dam Christensen, blev interviewet af K-Live d. 27. januar om det danske museumslandskab og synet herpå
Interviewet handler om, hvordan skattesagen afspejler en bredere udvikling i det danske museumslandskab, særligt i forhold til museumsbutikkers og caféers rolle. Hans Dam Christensen forklarer, at museer i stigende grad tiltrækker besøgende gennem helhedsoplevelser, hvor caféer og butikker er en integreret del. Louisiana var blandt de første til at tænke dette ind allerede i 1960’erne, hvor det var en del af deres alternative museumsform, da det på daværende tidspunkt ikke var en integreret del af museumsoplevelsen på de traditionelle museer. Siden da har museer i både Danmark og internationalt dog udviklet sig i en retning, hvor museumsbutikker og caféer i dag er en integreret del af de fleste museer.
Hans Dam Christensen understreger, at denne udvikling ikke nødvendigvis udfordrer museernes demokratiske dannelsesopgave, men snarere afspejler ændrede forventninger fra publikum og et øget krav om økonomisk bæredygtighed. Konkurrencen mellem kulturtilbud har altid eksisteret, men en ny museumslov har skærpet fokus på museernes besøgs- og indtjeningsmål.
Han påpeger, at branding og kommercialisering ikke er nye fænomener, men en længerevarende udvikling. Skattesagen viser, hvordan lovgivningen stadig er under tilpasning til museernes rolle i en moderne økonomi.